آشنایی با روش های جلوگیری از سرماخوردگی در هواپیما

به گزارش انوار بلاگ، بعضی از مسافران بر این باورند که پس از هر بار سفر با هواپیما دچار بیماری می شوند. بسیاری از آنان دلیل بیماری خود را نمی دانند و آن را ناشی از خستگی سفر، ضعف یا حتی مسمومیت تلقی می نمایند. با توجه به گستردگی بیماری و مشکلاتی که مسافران پس از هر بار پرواز با آن روبرو می شوند، این مسئله مورد توجه نهاده شد و تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شدند. در این تحقیقات دلایل بیماری مسافران در سفرهای هوایی مورد آنالیز نهاده شدند. نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که هواپیماها حامل ویروس سرماخوردگی بوده و ریسک ابتلا به این بیماری را تا 20 درصد افزایش می دهند. براساس مقاله راه های جلوگیری از سرماخوردگی در هواپیما جالب است بدانید که روزنامه تحقیقات سلامتی زیست محیطی احتمال سرماخوردگی در پرواز را حدود 113 درصد بیشتر از حالت عادی مطرح کرد و دلیل آن را نزدیک بودن مسافران به هم، محیط بسته هواپیما، رطوبت پایین کابین پرواز و استشمام هوای مشترک دانست. اگر از جمله افرادی هستید که زیاد با هواپیما سفر می کنید، ادامه مطلب را مطالعه نمایید تا با روش های جلوگیری از سرماخوردگی در هواپیما آشنا شوید.

آشنایی با روش های جلوگیری از سرماخوردگی در هواپیما

نوشیدن آب کافی

اصلی ترین دلیل انتقال بیماری در هواپیما، کاهش رطوبت هوا بوده که باعث خشک شدن مخاط دهان و بینی می گردد. با توجه به این نکته، ضروری است همواره دهان و گلوی خود را مرطوب نگاه دارید تا احتمال ابتلا به بیماری را تا حدی کاهش دهید. یکی از بهترین راه های جلوگیری از سرماخوردگی در هواپیما، نوشیدن آب کافی و هیدراته حفظ کردن جسم است. نوشیدن آب باعث ارتقای سیستم پاکسازی مجاری هوایی شده و از انتقال ویروس از ناحیه دهان جلوگیری می نماید. توجه داشته باشید که مصرف آب زیاد در طول پرواز ممکن است دردسرهایی مانند مسائل معده یا دل پیچه را با خود داشته باشد. برای جلوگیری از این مسائل، بهتر است به میزان آب مصرفی خود دقت نموده و سعی کنید آب را جرعه جرعه و به مقدار کم بنوشید. علاوه بر این، می توانید از نوشیدنی های داغ مانند قهوه یا چای برای فعال نگه داشتن سیستم مخاطی و رطوبت دهان خود بهره ببرید. نوشیدنی های داغ علاوه بر تامین آب مورد احتیاج بدن، با ایجاد بخار باعث حفظ رطوبت در غشاهای مخاطی شده و عملکرد دفاعی آن ها را افزایش می دهند. براساس تحقیقات صورت گرفته، غبارهای موجود در بینی می توانند در مقابل بیماری مقاومت نموده و از نفود انواع میکروب به بدن جلوگیری نمایند. اما، برای اطمینان بیشتر می توان از اسپری های مخصوص برای حفظ خنکی غشای مخاطی درون بینی استفاده کرد. در صورتیکه به این اسپری ها دسترسی نداشتید، براساس مقاله روش های جلوگیری از سرماخوردگی در هواپیما پیشنهاد می کنیم صورت خود را دائما خیس کنید یا در یک حوله مرطوب نفس بکشید.

رطوبت کم در کابین هواپیما

براساس تحقیقات صورت گرفته، دلیل اصلی بیماری در هواپیما ویروس سرماخوردگی است. این ویروس تقریبا همواره بوده و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را در افراد بالا می برد. دلایل متعددی برای انتقال ویروس وجود دارند، اما مهمترین آنها میزان رطوبت پایین کابین هواپیماست. شاید بپرسید میزان رطوبت هوا چه تاثیری برای روی انتقال بیماری دارد؟ برای درک این مطلب بهتر است اطلاعات مختصری در خصوص سیستم موکوسیلکمک (Mucociliary) داشته باشید. سیستم پاکسازی موکوسیلکمک یکی از اصلی ترین مکانیسم های دفاعی بدن بوده که به پاکسازی بخشهای هوایی گوناگون می پردازد. در واقع، می توان گفت این سیستم اولین سیستم دفاعی بوده که در برابر نفوذ بیماری مقاومت می نماید و مانع از ورود انواع ویروس ها، باکتری ها و میکروب ها به بدن می گردد. در صورتیکه دهان و گلو خشک باشد، این سیستم از کار می افتد و دفاعی در مقابل ورود بیماری به بدن نخواهد داشت. از طرف دیگر، پرواز هواپیما در ارتفاع بالا باعث کاهش میزان رطوبت در کابین شده و این مقدار را به زیر 10 درصد یا کمتر می رساند. در چنین شرایطی، مخاط دهان و بینی خشک شده که نتیجه آن از کار افتادن سیستم دفاعی مجاری هوایی است. با این تفاسیر، رطوبت کم را می توان اصلی ترین دلیل انتقال ویروس در هواپیما دانست که در کنار عوامل دیگری چون کنار هم بودن افراد درصد انتقال بیماری را افزایش می دهد.

استفاده از ماسک و سیستم تهویه هوا

یکی از مهمترین روش های جلوگیری از سرماخوردگی در هواپیما، استفاده از ماسک است. در طول پرواز و زمانیکه در داخل کابین هواپیما هستید، با یک ماسک دهان و بینی خود را بپوشانید. شاید بودن ماسک بر روی صورت کار سخت و غیر قابل تحملی باشد، اما در پیشگیری از ابتلا به بیماری بسیار موثر است. اگر ماسک ندارید یا نمی توانید آن را بر روی صورت خود تحمل کنید، سیستم تهویه هوای هواپیما را از قلم نیاندازید. تهویه بالای سر شما بهترین راه برای دور کردن میکروب ها از بینی و دهان شماست. پس از نشستن بر روی جایگاه، تهویه را روشن نموده و زاویه آن را بر روی دستان خود تنظیم نمایید.

ضدعفونی کردن دست ها

دست شما از مهمترین عواملی بوده که می تواند باعث بیماری گردد. محیط های عمومی مانند کابین هواپیما همواره پر از میکروب و باکتری هستند. این میکروب ها بر روی بخش های مختلف هواپیما مانند شیشه ها، جایگاه ها، دکمه های بالای سر شما و تمامی اشیایی که در کابین وجود دارند، می نشینند و بعضی از آنها تا چند روز زنده می مانند. زمانیکه شما اشیای داخل هواپیما را لمس می کنید، دستانتان آلوده شده و با نزدیک کردن آنها به دهان و بینی میکروب ها وارد بدن می شوند. در نتیجه، راهی بی مثال برای جلوگیری از ورود میکروب و ویروس به بدن، شستن دائم دست ها با آب و صابون است. پیشنهاد می کنیم قبل از خوردن هرگونه خوراکی در هواپیما، دستان خود را ضدعفونی کنید. شاید شستن دست ها در هواپیما، آن هم زمانیکه باید از راهروی باریک به سمت عقب هواپیما بروید، کار چندان آسانی نباشد. در چنین مواقعی بهتر است از ضدعفونی نماینده های الکلی برای تمیز کردن دستانتان بهره ببرید. به همراه داشتن یک ژل ضدعفونی نماینده کوچک در داخل کیف خیال شما را تا حدی راحت نموده و به پیشگیری از بیماری کمک خواهد نمود.

ضدعفونی کردن دهان

رعایت بهداشت دهان و دندان از جمله موارد دیگری است که می تواند به شما کمک دهد. در واقع، تمیز بودن دهان یک روش محافظتی محسوب شده و از تجمع میکروب و نفوذ آنها به بدن جلوگیری می نماید. با توجه به اینکه بهره گیری از مسواک و خمیر دندان در طول پرواز کار آسانی نیست، پیشنهاد می کنیم به جای آن از دهانشویه ها برای تمیز نگه داشتن دهان و ضدعفونی کردن بهره مند شوید. با این کار ریسک ابتلا به بیماری را در حد اعلایی کاهش می دهید.

مصرف ویتامین ها

از جمله درمان های خانگی که اغلب ما برای پیشگیری از سرماخوردگی انجام می دهیم، مصرف ویتامین سی است. برای تامین ویتامین سی بدن معمولا میوه های تازه دارای این ویتامین را در رژیم روزانه خود می گنجانیم یا از قرص استفاده می کنیم. در هر حال، با این کار سیستم دفاعی بدن خود را قوی نموده و امیدواریم از سرماخوردگی در امان بمانیم. شاید خیلی منطقی نباشد که بگوییم مصرف ویتامین قبل از پرواز یا در حین آن می تواند شما را از ابتلا به بیماری نجات دهد، اما بی تاثیر هم نیست. می توانید چند روز قبل از سفر چند عدد مولتی ویتامین مصرف نموده و این کار را در طول سفر هم تکرار فرمایید. افرادی که قبل از سفر قرص ویتامین مصرف نموده اند، این روش را در پیشگیری از بیماری موثر دانسته و بر انجام آن اصرار دارند.

منبع: همگردی
انتشار: 3 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 4632

به "آشنایی با روش های جلوگیری از سرماخوردگی در هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با روش های جلوگیری از سرماخوردگی در هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید