وزیر فرهنگ عراق: کارشناسان ایرانی عضو بنیاد بین المللی الیف در بازسازی طاق کسری حضور دارند، حسن ناظم: کارشناسان ایرانی درخواست حضور در بازسازی طاق کسری داشتند

به گزارش انوار بلاگ، خبرنگاران: وزیر فرهنگ و آثار باستانی عراق در ملاقات با سیدعلی موسوی سردبیر سایت دیپلماسی ایرانی که توسط صادق خرازی معاون سابق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در یک دهه پیش راه اندازی شد، گفت: کارشناسان ایرانی عضو بنیاد الیف در بازسازی طاق کسری با عراق همکاری می نمایند.

وزیر فرهنگ عراق: کارشناسان ایرانی عضو بنیاد بین المللی الیف در بازسازی طاق کسری حضور دارند، حسن ناظم: کارشناسان ایرانی درخواست حضور در بازسازی طاق کسری داشتند

جهت دریافت خدمات بازسازی خانه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران و براساس اعلام وزارت فرهنگ عراق، حسن ناظم در این ملاقات که به اعلام او با حضور یک هیات رسانه ای از ایران در وزارت فرهنگ عراق برگزار گردید، با اشاره به اهمیت همکاری های مشترک با ایران درخصوص شرایط طاق کسری و درخواست ایران برای بازسازی این تنها بازمانده باشکوه معماری ساسانی در جنوب بغداد و در منطقه المدائن این شهر به درخواست کارشناسان ایرانی برای حضور در بازسازی طاق کسری اشاره نمود و گفت: کارشناسان ایرانی در حوزه آثار باستانی تمایل خود را برای بازسازی و احیای آثار باستانی تخریب شده یا آسیب دیده عراق از جمله در زمینه بازسازی طاق کسری به دولت عراق اعلام نموده اند.

وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق گفت: کارشناسان ایرانی عضو تیم ائتلاف بین المللی الیف در حال حاضر مراحل بازسازی طاق کسری را انجام می دهند.

بخشی از سقف طاق کسری یا ایوان مدائن همزمان با شروع سال 2021 میلادی فرو ریخت و آنزمان بود که درخواست ها در ایران و عراق برای بازسازی این اثر تاریخی 1800 ساله ساسانی در منطقه المدائن بغداد افزایش یافت.

منابع عراقی همانزمان به خبرنگاران اطلاع دادند که فروریختن بخش هایی از سقف ایوان مدائن به دلیل بی توجهی دولت عراق در بازسازی این اثر تاریخی و در اثر فرسایش طبیعی اتفاق افتاده است.

پس از آن بود که جمعی از کارشناسان و باستان شناسان ایرانی در نامه ای به وزارت میراث فرهنگی برای بازسازی طاق کسری با هزینه شخصی خود اعلام آمادگی کردند.

وزارت میراث فرهنگی اما گفت تا عراق دعوت رسمی از ایران نداشته باشد، ایران برای بازسازی طاق کسری اقدام نخواهد کرد.

همزمان با طرح این موضوعات بنیاد بین المللی الیف در سوئیس که به نجات بخشی آثار تاریخی در کشورهای درگیر تنش می پردازد درخواست بازسازی طاق کسری را به دولت عراق ارایه کرد و دولت عراق نیز بلافاصله با این درخواست موافقت کرد.

چند هفته قبل اما معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی اطلاع داد که عراق از ایران دعوت نموده است تا در بازسازی طاق کسری مشارکت داشته باشد.

این اعلام البته با اظهارنظر وزیر فرهنگ عراق در ملاقات با یک هیات رسانه ای به سرپرستی سردبیر سایت دیپلماسی ایرانی اندکی قابل تامل است. چون حسن ناظم وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار تاریخی عراق در این ملاقات گفته است، کارشناسان ایرانی عضو بنیاد بین المللی الیف در بازسازی طاق کسری حضور دارند.

منبع: صدای میراث
انتشار: 4 تیر 1400 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 9620

به "وزیر فرهنگ عراق: کارشناسان ایرانی عضو بنیاد بین المللی الیف در بازسازی طاق کسری حضور دارند، حسن ناظم: کارشناسان ایرانی درخواست حضور در بازسازی طاق کسری داشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر فرهنگ عراق: کارشناسان ایرانی عضو بنیاد بین المللی الیف در بازسازی طاق کسری حضور دارند، حسن ناظم: کارشناسان ایرانی درخواست حضور در بازسازی طاق کسری داشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید