روایت دلاکی در یک حمام لاکچری!

به گزارش انوار بلاگ، 34 ساله است اما بیشتر از سنش به چشم می آید. دو دختر دارد، 12 و 14 ساله. شوهرش بیکار است و می خواهد سرش هوو بیاورد.

روایت دلاکی در یک حمام لاکچری!

به گزارش، برای پیدا کردن کار به یکی از موسسه های کاریابی مراجعه نموده، آنها هم به یک حمام سنتی معرفی اش نموده اند. چند ماهی به صورت رایگان آموزش دیده، آزمون داده و برای دلاکی در یک حمام سنتی پذیرفته شده است. بعد از آنکه در آزمون دلاکی پذیرفته شده، یک سال رایگان کار نموده و حالا سه سالی می گردد که شاغل است.

از کارش راضی است و اعتقاد دارد از بیکاری بهتر است و فقط سختی راه و رفت و آمد برایش می ماند. وقتی مشتری را تحویل می گیرد او را به گرمخانه می برد. حمامی که او در آن کار می نماید مثل قدیم نیست، معماری گذشته را ندارد، یک طرفش استخر است، طرف دیگرش اتاق ماساژ؛ دور خودش لُنگ نمی پیچد بلکه لباس فرم دارد.

گرمخانه ای که رویا در آن کار می نماید، پنج سالی می گردد در یکی از مراکز استان های ایران ساخته شده است. فضای وسیعی که دور تا دورش با سکوهایی بلند، کاشی های لاجوردی، لگن های سنگی و شیرهای قدیمی برنجی تزئین شده است. وسط این فضای وسیع یک حوضچه آب گرم و یک سکوی بزرگ وجود دارد. روی سکو، مجمعه های مسی قرار گرفته که داخل برخی از آنها روشور یا همان سفیدآب، صابون های بزرگ قدیمی، سنگ پا و کیسه های زمخت چیده شده است.

مشتری باید بعد از ورود به گرمخانه، مدتی در حوضچه آب گرم بنشیند. در حمام های قدیم مردانه لُنگ، کیسه، صابون، لیف، طاس و لگن به وسیله حمامی آماده می شد اما ابزار کار در حمام زنان توسط هر زن به گرمخانه آورده می شد. حالا در حمام های جدید لازم نیست مشتری با خودش هیچکدام از این وسایل را بیاورد، فقط یک حوله کافی است.

رویا، لُنگ را پهن می نماید و با اولین کاسه آبی که روی سر مشتری می ریزد، کارش را آغاز می نماید. هنوز هم کیسه کشی از طریق پارچه ضخیمی مثل گذشته و از پشت سر و گردن آغاز می گردد. بعد از کار هم کیسه را به مشتری می دهند. مرحله بعدی صابون زنی است. اما به جای صابون از شامپو بدن استفاده می گردد. سطل های مسی و فلزی هم جای خودشان را به سطل های پلاستیکی داده اند. داخل این ظرف ها را پر از کف و آب می نمایند. کیسه پارچه ای دوخته شده ای را داخل آن می نماید و بیرون می آورد، چند بار تکانش می دهد، داخلش را فوت می نماید و بعد کَفَش را می گیرد و کارش را انجام می دهد.

برای شستن موها هم دیگر قالب صابون را به سر مشتری نمی زند. شامپو را با گِل سرشور مخلوط می نماید و از مشتری می خواهد سرش را چنگ بزند و آب را با دولچه (ظرف مسی دهان گشاد) روی سر مشتری می ریزد.

رویا در حین کار، بارها لگن سنگی سنگینی را که زیر شیرآب است پر و خالی می نماید و درباره دغدغه های کاری اش می گوید: برخی مشتری ها خیلی اذیت می نمایند. هنوز کارم تمام نشده، می خواهند آنها را یک بار دیگر کیسه بکشم. هر چه می گویم اجازه دهید کار خودم را انجام دهم، حرف گوش نمی نمایند و فکر می نمایند ما برده آنها هستیم. تازه بعد از آنکه حرفشان را هم گوش می دهم باز شاکی هستند. فکر می نمایند هرچه کیسه محکم تر کشیده گردد، تمیزتر می شوند و بعد هم که پوست شان قرمز و زخم می گردد، گلایه می نمایند که کارم را بد انجام داده ام.

مرحله بعد صِدر اقتصادی است. این بخش از کار در پکیج اولیه با عنوان ماسک بدن و صورت نوشته شده است. مشتری را برای انجام این کار به بخش دیگری از گرمخانه راهنمایی می نماید تا مخلوطی از صِدر و گل ختمی را که در کاسه های مسی خیسانده به خورد پوستش دهد و تا مشتری سرگرم این کار است مِنویی از شربت های سنتی را دستش می دهد تا نوشیدنی مورد نظرش را انتخاب کند. شربت ویژه آن مخلوطی از گل ختمی، خرده های گردو و یخ، تخم شربتی و انواع عرقیجات گیاهی است.

برای احیای حمام های سنتی سعی شده آداب و قواعد ورود به حمام های قدیم رعایت گردد. معماری حمام هم چیزی شبیه الگوهای قدیم است با این تفاوت که نقش تکنولوژی در آن پررنگ شده است. جای قهوه چی ها را هم کافه ها گرفته اند.

مشت ومال هم مثل زمان قدیم به دو شکل انجام می گردد. مشت واقتصادی که در گرمخانه انجام می گردد و دیگری که خارج از سربینه و بعد از اتمام حمام در اتاق ماساژ، فضایی مدرن، موسیقی بدون کلام و سالنی پر از آئینه. بعد از بیست دقیقه ماساژ ریلکسی، مشتری به آرایشگاهی راهنمایی می گردد تا موهایش را براشینگ کند.

رویا در انجام تمامی این مراحل، مشتری را همراهی می نماید. وقتی می پرسم حقوق خوبی می گیری، مردمک چشم هایش را گشاد می نماید و می گوید: نمی توانم در این باره حرف بزنم و سکوت می نماید.

دوست دارد بیشتر درباره زندگی خودش و از بدبختی هایش بگوید. هوویش دختر عمویش است و به او گفته اگر شوهرت از من خواستگاری کند، قبول می کنم. تو هم می خواهی با این شرایط بمان و زندگی کن و اگر هم نمی خواهی خوش آمدی. دخترعمویش یک بار ازدواج نموده و طلاق گرفته است. یک بچه هم دارد.

مگر شوهرت بیکار نیست؟ چطور می خواهد خرج یک زن دیگر را بدهد؟ دخترعمویم گفته خودش خرج شوهرم را می دهد. خودت به ازدواج دوباره همسرت رضایت دادی؟ نه. اما چه کار می توانم بکنم؟ او به بهانه اینکه تا حالا برایش پسری بدنیا نیاورده ام می خواهد دوباره ازدواج کند.

رویا خیلی زود ازدواج نموده است و حالا هم تصمیم گرفته دخترهایش را خودش بزرگ کند. برای او عجیب است پدر دختری به او اجازه تنهایی سفر کردن، بدهد. فکر می نماید همه مشتری های حمام سنتی پولدار هستند که حاضر می شوند برای این خدمات پول بدهند. قیمت کامل ترین پکیج حمام سنتی که رویا در آن کار می نماید، 120 هزار تومان است که شامل شستشوی سر و بدن، کیسه کشی، ماساژ با کف، ماساژ دلاکی، ماساژ با روغن، ماسک صورت و پذیرایی با شربت می گردد. اما قیمت ماساژها فرق می نماید و ماساژورها در بسیاری از روزها حتی وقت ندارند.

رویا هم مثل خیلی از افرادی که کار می نمایند از دریافت انعام استقبال می نماید. حتی شماره حساب بانکی و شماره تماسش را به مشتری هایی که بخواهند به او کمکی نمایند هم می دهد و تاکید می نماید کسی از همکارانش متوجه این موضوع نشوند.

مشت ومال دلاکان مرد در حمام های قدیمی

زنانی که در دوره قاجار با بقچه به حمام می رفتند

انتهای پیغام

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 1359

به "روایت دلاکی در یک حمام لاکچری!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روایت دلاکی در یک حمام لاکچری!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید