حمایت های سازمان مالیاتی از مشاغل آسیب دیده از کرونا چه بود؟

به گزارش انوار بلاگ، خبرنگاران: عمده حمایت ها و مصوبات سازمان امور مالیاتی از مشاغل آسیب دیده از کرونا به صورت امهال مالیاتی همچون تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی، لغو جلسات هیئت اختلاف، تمدید مهلت بخشش جرایم قابل بخشش مالیاتی است که طبق گفته وزیر اقتصاد به کمک این مصوبه هر یک از مودیان مالیاتی که به مبارزه به کرونا کمک می کنند، برای آن ها هزینه قابل قبول مالیاتی محسوب می شود.

حمایت های سازمان مالیاتی از مشاغل آسیب دیده از کرونا چه بود؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، از اولین روز اسفند و با اعلام خبر رسمی ورود ویروس کرونا به کشور تا به امروز، فرایند شیوع این ویروس صعودی بوده است؛ به گونه ای که با دستور رئیس جمهور هر یک از دستگاه های اجرایی به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ملزم به اتخاذ تمهیدات و تصمیماتی در راستای رسیدن به این هدف شدند.

از آنجا که حضور در مکان های عمومی عامل انتقال این ویروس است، مسئولان کاهش حضور افراد در اماکن عمومی را مورد توجه قرار داده اند که با کاهش حضور مردم در اماکن عمومی، تعطیلی مشاغل دولتی، اعمال دورکاری و... کرونا نه تنها سلامت جسم و روان انسان ها را تحت تاثیر قرار گرفته است، بلکه به جان بدنه مالی کشور افتاد و موجب شد بسکمک از مشاغل از جمله آژانس داران، هتل داران، رستوران ها، مراکز تفریحی و ورزشی، اصناف و به ویژه کسب وکارهای خرد که در ماه سرانجامی سال عمدتا روزهای پررونقی داشتند، آسیب ببیند یا تحت فشار مالی و درآمدی قرار بگیرند.

تمهیدات سازمان امور مالیاتی برای مقابله با کرونا

به همین منظور، دستگاه های مالی کشور در ستادی که برای کنترل و مقابله با اثرات منفی کرونا بر اقتصاد کشور تشکیل شده است؛ هر یک پیشنهادات و تصمیماتی برای حمایت از فعالان مالی آسیب دیده از این ویروس ارائه کردند.

سازمان امور مالیاتی هم در این زمینه به عنوان یکی از دستگاه های اجرایی کشور، اولین اقدامی که برای کاهش مراجعات حضوری و جلوگیری از گسترش کرونا انجام داد، لغو جلسات هیئت های حل اختلاف مالیاتی و موکول کردن آن ها به سال آینده بود.

طبق گفته معاون درآمدهای مالیاتی این سازمان، جلسات هیئت های حل اختلاف مالیاتی برای مودیان مالیاتی مذکور در تمامی ادارات کل امور مالیاتی لغو و به سال 1399 موکول می شود.

علاوه براین، به تازگی رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه ای مهلت بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیاتی اسفند ماه 1398 که سرانجام آن اسفندماه بود را تا سرانجام خرداد سال 1399 تمدید کرد.

طبق اعلام رئیس سازمان امور مالیاتی، مؤدیانی که بدهی قطعی شده خود را باید تا سرانجام خردادماه سال 1399 پرداخت کنند؛ به میزان بخشودگی جرایم قابل بخشش اسفندماه 1398 (90 درصد برای مؤدیان واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری و پروانه کسب تولیدی از مراجع ذیربط و 80 درصد برای سایر مؤدیان) از بخشودگی جرایم برخوردار خواهند بود.

علاوه بر این، آن دسته از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که مالیات آن ها از اول مهر 1398 تا سرانجام سال جاری به قطعیت می رسد، در صورتیکه اصل مالیات و جرایم غیرقابل بخشش خود را حداکثر ظرف یک ماه بعد از ابلاغ برگ قطعی پرداخت کنند، معادل 100 درصد جرایم قابل بخشش آن ها بخشوده خواهد شد.

همچنین مسئولان بخش خصوصی اقتصاد کشور در نامه ای پیشنهاداتی برای حمایت از کسب و کارهای متضرر شده از کرونا همچون استمهال یا تخفیف مالیاتی برای عملکرد سال 98، استمهال حداقل هشت ماهه تقسیط پرداخت بدهی های قبلی به سازمان مالیاتی، استمهال پرداخت مالیات بر ارزش افزوده متعلقه از بهمن ماه تا سرانجام شهریور 98 و نیز استمهال پرداخت بدهی معوقه مالیات بر ارزش افزوده قبل از این تاریخ به مدت هشت ماه، به سازمان مالیاتی مطرح کردند.

تسهیلات مالیاتی تحت تاثیر کرونا

در این زمینه، معاون درآمدهای مالیاتی، موضع و تمهیدات سازمان مالیاتی را به ایسنا اینگونه شرح داد که بیشتر تسهیلات مالیاتی در این خصوص در قالب تمدید مهلت پرداخت های مالیاتی است و در بسته پیشنهادی امکان دریافت گواهی برای صاحبان مشمول برای اخذ مفاصا حساب مالیاتی به مدت سه ماه، امکان تقسیط مجدد برای مؤدیانی که مهلت قانونی آنها طی شده و همچنین لغو انجام عملیات اجرایی درنظر گرفته شده است.

افزایش درآمدهای مشمول مالیات

علاوه بر این، رئیس سازمان امور مالیاتی در جدیدترین شرحات خود در این زمینه، از قطعی شدن تسهیلات به بنگاه های کوچک خبر داده و اعلام کرده که پرداخت تسهیلات به اشخاص حقیقی از 100 میلیون تومان به 200 میلیون تومان افزایش خواهد یافت و دیگر نیازی هم به استعلام مالیاتی نخواهد بود. بر این اساس، برای اشخاص حقوقی هم میزان تسهیلات از 300 به 500 میلیون تومان افزایش یافت که این ارقام از روز 1398/12/17 ابلاغ شد.

همچنین، جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی اشخاص حقوقی تا سرانجام فروردین سال 1399 لغو شد که طبق اعلام سازمان امور مالیاتی، معاون درآمدهای مالیاتی در این زمینه با تاکید بر اینکه این امر مانع از تشکیل جلسات مزبور به درخواست اشخاص یاد شده نخواهد بود، گفت: گواهی های ثبت نام موقت در نظام مالیات بر ارزش افزوده که اعتبار آن تا سه ماهه منتهی به سال 1398 بوده و یا در فروردین ماه سال 1399 منقضی می شود نیز تا سرانجام اردیبهشت ماه سال 1399 دارای اعتبار خواهد بود.

گفتنی است که مفاد این بند شامل شرکت های فاقد اعتبار که اسامی آنان در سامانه مالیات بر ارزش افزوده درج نشده، نمی شود.

تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

علاوه براین، برای حمایت از بخش های مالی کشور، مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال 1398 تا سرانجام فروردین سال جاری برای تمامی مؤدیان و همچنین زمان سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای برخی گروه های مالی تا سرانجام اردیبهشت سال جاری تمدید شد.

براساس این گزارش، برخی گروه های مالی از سوی کارگروه مقابله با پیامدهای مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا، به عنوان فعالیت های بسیار آسیب دیده مشخص شده اند که به شرح زیر است:

1- مراکز تولید وتوزیع غذاهای آماده اعم از رستوران ها، بوفه ها، طباخی ها، تالارهای پذیرایی، قهوه خانه ها، اغذیه فروشی ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت)

2- مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مجتمع های جهان گردی و گردشگری، مهمان پذیرها، مهمانسراها، مسافرخانه ها، زائرسراها، مراکز بوم گردی، مراکز اقامتی، پذیرایی، تفریحی و خدماتی بین راهی (و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)

3- حمل و نقل عمومی مسافر درون شهری و برون شهری اعم از هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی (و موارد مرتبط به تشخیص وزارت راه و شهرسازی)

4- دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی

5- تولید و توزیع پوشاک

6- تولید و توزیع کیف و کفش

7- مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه

8- مراکز، باشگاه ها و مجتمع های ورزشی و تفریحی

9- مراکز و مجتمع های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه ای (و موارد مرتبط به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)

10- مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، صرفا در مورد این گروه های مالی، سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تا سرانجام روز چهارشنبه مورخ 31 اردیبهشت ماه 1399 است و تا تاریخ یاد شده، محاسبه و مطالبه جریمه تاخیر موضوع ماده 23 قانون مالیات برارزش افزوده برای این گروه موضوعیت ندارد.

به تازگی نیز وزیر اقتصاد اعلام نمود که مصوبات مالیاتی برای کسب وکارهای آسیب دیده از کرونا فقط امهال است که این مصوبه کمک کرد تا هر یک از مودیان مالیاتی که به مبارزه به کرونا کمک می کنند، برای آن ها هزینه قابل قبول مالیاتی حساب می شود.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 3948

به "حمایت های سازمان مالیاتی از مشاغل آسیب دیده از کرونا چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت های سازمان مالیاتی از مشاغل آسیب دیده از کرونا چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید