کوشش فرانسه برای ثبت باگت در میراث فرهنگی یونسکو خبرنگاران

به گزارش انوار بلاگ، فرانسه نان باگت را به عنوان نامزد این کشور برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) انتخاب کرد.

کوشش فرانسه برای ثبت باگت در میراث فرهنگی یونسکو خبرنگاران

با ما همراه باشید و با تور فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران از خبرگزاری فرانسه، وزارت فرهنگ فرانسه از بین گزینه هایی، چون سقف فلزی خانه های پاریس با پوشش روی و جشنواره آربوآ (Biou dArbois)، باگت فرانسوی را به عنوان نامزد خود برای ثبت در فهرست میراث فرهنگی ناملموس سازمان یونسکو انتخاب کرد.

فرانسه تا 31 مارس (11 فروردین 1400) برای معرفی نامزد خود فرصت داشت. تصمیم نهایی در این باره را سازمان یونسکو اواخر سال 2022 میلادی اتخاذ و اعلام خواهد نمود.

باگت یک نوع نان باریک و بلند است که همه روزه بین خرید های شهروندان فرانسوی در سراسر این کشور به چشم می خورد؛ براساس آمار منتشر شده در وبسایت پلنتواسکُپ/ Planetoscope، هر ساله حدود 10 میلیارد نان باگت در فرانسه مصرف می گردد، یعنی 320 قرص نان در هر ثانیه.

باگت که این روز ها به نمادی از زندگی روزمره در فرانسه تبدیل شده، در سال 1920 و پس از آن که با وضع قانونی جدید وزن حداقلی (80 گرم) و طول حداکثری (40 سانتی متر) برایش تعریف کردند، به طور رسمی نامگذاری شد.

در خصوص تاریخچه این نان ابهامات زیادی وجود دارد. بعضی معتقدند این مدل نان های باریک و بلند در قرن 18 میلادی هم رایج بودند و عده ای می گویند با معرفی فر های بخارپز توسط آگوست زنگ اتریشی در دهه 30 قرن نوزدهم میلادی بود که باگت فرمی که از آن می شناسیم را به خود گرفت.

یکی از داستان های محبوب درباره ریشه تاریخی نان های باگت این است که ناپلئون بناپارت امپراطور کبیر فرانسه فرمان داده بود نان را به شکل باریک و بلند بپزند تا جابجایی آن برای سربازان راحت تر باشد.

یک داستان دیگر نیز تاریخچه باگت را با ساخت متروی پاریس اواخر قرن نوزدهم میلادی پیوند می دهد با این استدلال تکه تکه کردن و تقسیم کردن این نوع نان راحت تر بود، از بروز درگیری بین کارگران جلوگیری می کرد و نیازی به استفاده از چاقو هم نبود.

یونسکو هر ساله درباره ثبت بیش از 100 نامزد مختلف از سراسر دنیا در فهرست میراث فرهنگی ناملموس خود تصمیم می گیرد. از بین میراثی که سال جاری در این فهرست ثبت شدند می توان به سونای فنلاندی، جشنواره فانوس کره جنوبی و مسابقه چمن زنی سنتی در بوسنی و هرزگوین اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 8496

به "کوشش فرانسه برای ثبت باگت در میراث فرهنگی یونسکو خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش فرانسه برای ثبت باگت در میراث فرهنگی یونسکو خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید