شروع اجلاس جهانی راه ابریشم در همدان

به گزارش انوار بلاگ، فاطمه کاظمی- همدان:آیین افتتاحیه اجلاس جهانی راه ابریشم با حضور 40 مهمان از 14 کشور در همدان برگزار گردید تا این شهر میزبانی هفت روزه اش را از این اجلاس شروع کند.

شروع اجلاس جهانی راه ابریشم در همدان

جینگ فنگ معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث جهانی یونسکو، ستوان ستکفسکی رئیس دفتر منطقه ای یونسکو، حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مهمانان ویژه این برنامه بودند.

  • سهم همدان در ثبت جهانی آثار تاریخی

شهردار همدان در آیین افتتاحیه اجلاس جهانی راه ابریشم گفت: همدان با داشتن آثار بی نظیر باید در ثبت جهانی آثار تاریخی در سازمان جهانی یونسکو سهمی داشته باشد. عباس صوفی اعلام کرد: همدان به عنوان نخستین پایتخت ایران و شهری با بیش از 5 هزار سال مدنیت، همواره خاستگاه تاریخ و فرهنگ و هنر بوده است. این شهر با برج و باروهایش، با مهندسی دایره وارش و با آب وهوای کوهستانی و بی مثالش در طول تاریخ همواره مستحکم و با اقتدار ایستاده و حتی پس از تجاوزها و تهاجم ها بار دیگر ققنوس وار سر بلند نموده است.

وی با بیان این که همدان از گذشته های دور تاکنون شهر بازرگانی بوده و به دلیل قرار گرفتنش در جهت راه ابریشم حلقه اتصال شرق به غرب به شمار می رفته است، اضافه کرد: از شیان تا هتیان تا اوزکند و کاشمر و سمرقند و تا بغداد و دمشق و استانبول و رم، همه و همه برای مبادلات تجاری خود از شرقی ترین نقطه آسیا تا قلب اروپا از همدان می گذشتند و مبهوت تاریخ و عظمت و بزرگی این شهر بودند. شهردار همدان با اشاره به این که هنوز هم همدان در آسمان پرستاره راه ابریشم می درخشد و هیچ گاه در این راه کم فروغ نخواهد شد، ادامه داد: این شهر جلوه کم نظیری از تجمع فرهنگ و ادیان مختلف در یک نقطه جغرافیایی است. شهری که سال های سال پیروان ادیان مختلف الهی در آن در کنار هم زیسته اند و هنوز هم آثار این زیستن در گوشه گوشه شهر هویداست.

صوفی گفت: همدان به خصوص بعد از ظهور تمدن بزرگ اسلامی در مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مالی نقشی بی بدیل داشته است. اکنون این شهر به عنوان کهن ترین شهر جهان به خود می بالد که مردان و زنانی را از سرزمین هایی با تاریخ و فرهنگ غنی دور هم جمع نموده است تا درباره یکی از بزرگ ترین میراث معنوی بشریت یعنی راه ابریشم با یکدیگر گفتگو نمایند. وی با بیان این که بسیار مسرور خواهیم شد در این چند روز با نگاه ژرف و اندیشمندانه بزرگان حاضر در این اجلاس آشنا شویم و صحبت های آنان را درباره تبادلات فرهنگی، اجتماعی و مالی بشنویم، توضیح داد: در این زمینه سازمان جهانی یونسکو به عنوان متولی اصلی حراست میراث تاریخی، طبیعی و معنوی بشر در جهان می تواند در حفاظت از آثار برجامانده از راه ابریشم نقش محوری داشته باشد و به کمک کشورهای عضو این اجلاس بیاید.

شهردار همدان با اشاره به این که همدان نیز این آمادگی را دارد تا در زمینه حفظ و حراست از میراث معنوی راه ابریشم هر قدمی که ضروری است بردارد، اضافه کرد: انتظار ما به عنوان یکی از قدیمی ترین پایتخت های جهان این است که همدان با داشتن آثار بی نظیری چون تپه هگمتانه، کتیبه های گنج نامه، گنبد علویان، دستکندهای ارزانفود و دیگر آثار کم نظیر در ثبت جهانی آثار تاریخی در سازمان جهانی یونسکو سهمی داشته باشد. در کنار آثار بی مثال شهر همدان، غار علیصدر به عنوان بزرگ ترین غار آبی جهان که قابلیت قایقرانی دارد نیز می تواند به عنوان یک اثر طبیعی در یونسکو ثبت گردد.

صوفی با بیان این که همدان با تمام داشته های خود نتوانسته است به حقش دست پیدا کند، شرح داد: مدیریت شهری همدان این آمادگی را دارد تا برای ثبت جهانی آثار این شهر هر تلاشی که احتیاج است انجام دهد.

  • راه ابریشم یک راهکار است

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در آیین افتتاحیه اجلاس جهانی راه ابریشم اظهار کرد: مردمان این سرزمین مردمان دانایی اند و کلمه در میان آنها بسیار ارزشمند است. مردمان این سرزمین از هزاران سال پیش با واژه اخلاق، ادب و احترام آشنا بوده اند. حجت الله ایوبی اضافه کرد: زنده کردن راه ابریشم برای جهان امروز یک راهکار است. جهان امروز به آموزه های اخلاقی، ادب، احترام و موسیقی این سرزمین احتیاجمند است. باید به نام راه ابریشم برنامه های فرهنگی بزرگی برگزار کنیم تا این راه را خودمان، فرزندانمان و آیندگانمان بشناسیم. وی از میزبانی شایسته همدان در این اجلاس قدردانی کرد و خطاب به مهمانان گفت: این فرصتی برای شماست تا یکی از گوهرهای ناشناخته های زیبای جهان را بشناسید.

  • افق های روشن اجلاس

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز جهانی یونسکو نیز توضیح داد: ایران با داشتن 24 اثر میراث فرهنگی و طبیعی شریک بسیار مهمی در اجرایی کردن و پیاده سازی کنوانسیون میراث جهانی است. این اجلاس می تواند برای کمیته هماهنگی ثبت آثار جهانی افق های روشنی ترسیم کند. جینگ فنگ شرح داد: مایلم از طرف یونسکو از همه شرکایی که در این پروژه ما را کمک کردند و از همه کشورهایی که در این رویداد مهم حضور دارند تشکر کنم. امیدوارم خروجی های این نشست به هماهنگی های بیشتر کمیته هماهنگی ثبت آثار جهانی منجر گردد. امیر خجسته، نماینده همدان در مجلس، نیز بر اهمیت ثبت جهانی آثار همدان تأکید کرد و اضافه کرد: از دبیر کل محترم یونسکو می خواهم ثبت جهانی یکی از آثار همدان را پیگیری نمایند تا همدان با داشتن 1800 اثر تاریخی صاحب یک اثر جهانی نیز گردد.

  • آثار پنهان مانده

رئیس دفتر منطقه ای یونسکو نیز گفت: هدف یونسکو این است که میان مردمان فرهنگ های مختلف کشورهای راه ابریشم صلح و آشتی برقرار گردد. جاده ابریشم خروجی و نتیجه ارزشمندی برای تعامل و گفت وگو میان کشورهای این راه است. یونسکو به کشورهای آسیایی کمک می نماید تا بتوانند آثار خود را برای ثبت جهانی شناسایی نمایند. سوتان سوتکوفسکی اظهار داشت: هدف پروژه معرفی آثار جهانی در کشورهای امتداد راه ابریشم استفاده از هدف بالادستی است تا آثار دیده نشده ثبت گردد. باعث مسروری است که ششمین اجلاس این کمیته در ایران برگزار می گردد. آثار تاریخی این کشور را مسئولان آن به خوبی معرفی نموده اند. وی ادامه داد: دفتر منطقه ای یونسکو این هفته با همکاری ایران رویدادهای دیگری را مانند کنفرانس بین فرهنگی، گفت وگو بین ادیان و بین فرهنگی امتداد جاده ابریشم سازماندهی نموده است.

  • آمادگی کامل همدان برای همکاری

استاندار همدان اعلام کرد: با توجه به موقعیت راه ابریشم این راه محلی برای عبور و گذر کاروان های تجاری بوده است. قدمت همدان به بلندای تاریخ است. 1065 اثر از 1800 اثر تاریخی و طبیعی استان همدان به ثبت ملی رسیده است. همدان 500 سال پایتخت امپراتوری ایران بوده است. سیدسعید شاهرخی گفت: ظرفیت استان همدان و موقعیت ویژه گردشگری، این استان را بر آن داشته است تا اولویت خود را گردشگری در نظر گیرد. درخواست بنده از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مسئولان یونسکو این است که ثبت جهانی آثار فاخر استان همدان به خصوص تپه هگمتانه تسریع گردد. همدان برای همکاری با کمیته راه ابریشم آمادگی کامل دارد. در خاتمه از تمبر ویژه اجلاس جهانی راه ابریشم رونمایی شد.

  • همزیستی مسالمت آمیز در همدان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در اجلاس راه ابریشم گفت: ملت ایران هیچ گاه در طول تاریخ به ملت دیگری تهاجم ننموده است. قدیمی ترین دانشگاه جهان (جندی شاپور) در ایران راه اندازی شد. حوزه های علم و دانش در ایران، یونان، روم و چین شکل گرفت و مبادلات بین کشورهای ایران، یونان و روم آسان تر از چین بود. منصور غلامی اظهار کرد: امروزه درهم تنیدگی فرهنگ قدیمی و باستانی در ایران وجود دارد. مردمان آن موقع علم و دانش را ارزشمند می دانستند. وجود ارتباط میان ملل آن موقع برای مبادلات راهی برای تبادل فرهنگ نیز بوده است. وی ادامه داد: راه ابریشم راه تبادل علم و دانش همراه با مبادلات تجاری بوده است. همدان یکی از شهرهای مهم راه ابریشم است. همدان عمری به طول تاریخ و تمدن ایران دارد و همزیستی مسالمت آمیز میان مردم و فرهنگ های مختلف در همدان به چشم می خورد. نشست های این چنینی دستاوردهای ارزشمندی برای مردمان این شهر دارد.

abanhome.com: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: anvarblog.ir شناسه مطلب: 282

به "شروع اجلاس جهانی راه ابریشم در همدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع اجلاس جهانی راه ابریشم در همدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید